Apa Dah Jadi Dengan Bangsa MELAYU?


Agenda politik yang tiada penghujungnya,harga barang naik,melayu sama melayu bergaduh,pukau sana sini,bunuh sana sini,rasuah sana sini,dan macam-macam lagi la isu yang terjadi dekat bangsa melayu kita sekarang ni!

Aku sebagai orang melayu + islam bukan nak salahkan bangsa kita,tetapi bila difikirkan balik memang orang melayu kita dah makin mundur dizaman pemerintahan 1 Malaysia!(tak ada niat nak perli pemimpin kita )

Tujuan aku tulis artikel ni bukan nak mensasikan blog ini,tetapi sekadar ingin berbincang sesama kita (melayu) macam mana perkara sebigini boleh berlaku.Artikel ini aku selitkan sekali dengan artikel perbicangan sahabat-sahabat diemail aku.


Kita makin tertekan dengan kenaikan harga barang keperluan. Jika barang mewah atau barang kurang perlu naik harga tak lah kita kisah sangat. Tetapi barang makanan semakin naik harga. Gula, tepung dan beras yang terkawal harganya naik sedikit demi sedikit. Caj perkhidmatan seperti tol , pengangkutan dan lain-lain juga turut naik. Bank juga semakin tidak bertimbang rasa. Kalau dulu kereta cuma akan ditarik selepas 4 atau 6 bulan kini 3 bulan sudah kita terima akibatnya. Pinjaman juga semakin susah untuk diperolehi. Peniaga makin kekurangan modal lalu pelanggan menerima akibatnya.

Oleh Melayu kini tidak lagi mudah untuk berurusan dengan bangsa-bangsa pendapatan. Orang Cina sudah tidak lagi berminat untuk sewakan premis mereka kepada orang Melayu. Bagi peniaga pula sangatlah susah untuk mendapat kredit jangkapanjang dari pembekal barangan dagangan dari bangsa asing. Orang Melayu sudah dikategorikan sebagai bangsa yang tercorot dalam carta golongan yang boleh diberi kemudahan untuk perniagaan.

Pekerja menerima upah yang rendah berbanding dengan perbelanjaan bagi menguruskan kehidupan. Gaji 2 ribu sebulan sudah tak ada nilainya lagi. Kakitangan kerajaan yang sebelum ini boleh dikatakan sebagai pekerja yang selesa dari segi upah dan gaji kita hanya cukup makan. Akibatnya rasuah berleluasa. Nak minta borang pun kadang kadang kena ada under table, belum lagi memohon kelulusan.

Orang Melayu hanya nampak bergaya dari segi kulit luaran. Mereka sebenarnya hidup atas belas ehsan bangsa pendatang. Jika makan gaji hanya cukup makan. Nak berniaga mana nak dapatkan modal ? . Nak harapkan kementerian pembangunan usahawan sudah pun kena pancung. Nak harapkan Tekun, mereka pun sudah kering tabung. Nak harapkan MARA entah bila wang akan turun. Nak harapkan SMIDEC , setelah diitukarkan nama kepada SMICorp hala tujunya bukan lagi untuk bantu orang Melayu.

Makin tertekan hidup rakyat Melayu ditanah tumpah darah mereka sendiri. Bangsa asing kini menguasai semua sektor ekonomi. Harga barang dan perkhidmatan bukan lagi ditentukan oleh kerajaan tetapi dikawal oleh pedagang-pedagang bangsa asing yang dulu hanya menumpang mencari rezeki ditempat kita.

Dimana orang Melayu selepas ini ? Bergerai dipinggir-pinggi jalan. Menjual nasi lemak dan goreng pisang. Perniagaan apa orang Melayu selepas ini ? MLM dan direct selling dan bergantung pada logo halal dan kesucian barangan buatan muslim. Mengharap tender-tender kerajaan yang semakin hari semakin kurang. Berebut satu tender hingga 200 ke 300 syarikat mengambil bahagian. Setelah dapat , jika ada modal memang tak mencukupi. Pergi ke bank untuk ambil pinjaman, macam-macam alasan dan syarat dikenakan hingga terpaksa meminta dan merayu macam pengemis. Selepas beberapa ketika pinjaman tak diluluskan. Akhirnya menggadai projek kepada syarikat bangsa asing. Jadi apa dengan syarikat Melayu bumiputera itu ? Sekadar dapat menambah senarai pengalaman menjalankan projek didalam profail. Pengarah dapat sedikit habuan dari jualan projek, kakitangan semakin dikurangkan kerana mereka tidak lagi diperlukan.

Kemana kita selepas ini ? Terus mengemis di tanah air sendiri ? Wang kita sudah terkumpul sepenuhnya ditangan bangsa yang dulunya menumpang disebelah rumah kita. Melayu nak buat apa sekarang ? Berdebat di stadium, berebut jawatan. Bercakap degar-degar di TV di radio. Berhujah tentang ketuanan Melayu . Tuan apa bendanya ? Tuan kepada orang Melayu sendiri ? Tapi tanah air sendiri bertukar tangan. Tuan kita bukanlah lagi orang kita.

Jika berhujah mengenai agama seolah-olah kita adalah paling Islam dari orang Islam yang lain. Golongan itu tak betul golongan ini tak betul. Fahaman itu tak betul, fahaman ini tak betul. Tercapailah hasrat para kapitalis untuk meletakkan orang Islam didalam kelompok mereka sesama Islam untuk berdebat dan berhujah mengenai agama mereka. Soal ekonomi dan sosial dilepas pandang. Akhirnya orang Melayu Islam terperosok dalam surau dan masjid, terus menerus berdebat mengenai fahaman dan amalan.

Selepas penat berdebat dan berhujah keluarlah beramai-ramai menjamu selera di kedai India. Sebelum balik kerumah singgah membeli barangan keperluan keluarga di kedai Cina.

Nak kemana kita selepas ini ? Dimana nak letakkan anak cucu kita selepas ini ?


aku yakin artikel ini kalau bangsa lain baca,mesti depa semua akan 'gelak besar' dengan bangsa KITA!tetapi kita jangan salahkan depa.kita kena tanya pada diri kita sendiri macam mana perkara sebegini boleh berlaku!

Kepada korang yang berasa korang bangsa MELAYU,ayuh sama2 tinggalkan komen dan bincang apa yang patut demi bangsa MELAYU!
Share on Google Plus

About Unknown

berasal dari sg. petani kedah dan merupalan pereka laman web dan blogger sepenuh masa.
    Blogger Comment

7 comments:

  1. yup..
    tula dunia sekarang..
    kalau yg lain tgk
    mesti gelak besar..
    juz aku slalu pikir
    kita sendiri kena mulankan dulu..


    Komik Blogger Gathering

    ReplyDelete
  2. tah la xto nk ckp pa pasai owg melayu nih...
    dah la suka bergantung ngan owg len... mengharapkan owg tlg lg...

    dah tu cm na melayu nk maju...
    usaha xmo tp nk senang ja..
    bila dah tlg xingt asal usul..
    bila xtlg kata xmo tlg...
    erm..tah la...
    dah memang culture owg malay cm tuh..
    sush nk ubah mind set melayu...

    ReplyDelete
  3. aus : memang bangsa lain dah gelakkan kita sekarang ni..kadang2 aku pn melayu sama melayu gak buat hal..tmbah2 kalau pasal gaduh..masing2 nak tnjuk power!

    anys : aku stuju dengan hang anys,..orang melayu kita sekarang ni kalau bab keja..mmg memilih..gaji sikit xmao keja..semua nak gaji besar2..nk blajar susah xmao..semua nak senang ja..huh!

    ReplyDelete
  4. tau xpa memang bangsa len dok gelak ja.. owg kita tu ja dok ss=syok sendiri kot.. hee..wat malu..
    memang memilih pon..
    kalo baguih xpa la gak nk pilih melampau2.. apa pon xdak tetiba nk memilih..
    huish...

    ReplyDelete
  5. anys : malu beb bangsa lain dok gelak..tp smpai bila kita nk malu kan?

    kadang2 kita kena bersuara..kalau dak kita dok mcm tu laa...

    huhu

    ReplyDelete
  6. hehe...
    nk bersuara cm na...
    nti dok lagu tu jugak la...
    sbb kena ubah mentality melayu..
    yang memang sush nk berubah...

    ReplyDelete
  7. kadang kala , harus fikir dengan logik , bukan saje ikut org lain

    kalau fikir org lain x cukup baik , maksudnya , kamu boleh buat lebih baik :)

    tak ya takut to perform dengan bangsa lain , terutama nya kalau dapat masuk MNC , mereka dapat tengok berdasarkan performance anda

    "action speak louder than word " and " life is about trial and error "

    ReplyDelete