Tips Membantu Pasangan Untuk Hamil

Adakah anda sedang berusaha untuk mendapatkan cahayamata? Anda mungkin pernah mendengar perbagai andaian mengenai perkara ini. Ada yang menyarankan kedudukan yang betul ketika perhubungan badan. Ada juga minta wanita mengatur jadual mengikut kedatangan haid dan pelbagai lagi cara yang di anjurkan bagi meningkatkan kemungkinan untuk hamil. Terutama kepada pasangan yang sudah agak lama berumahtangga tapi belum mendapatkan cahaya mata.

Tetapi adakah apa yang dianjurkan itu semua betul dan tepat? Sebelum mencuba segala petua yang anda dengar itu, sebaik-baiknya, ketahui dahulu bagaimana proses kehamilan itu terjadi.

Beberapa Tip untuk Hamil :

Pilih Waktu Terbaik
Perkara terpenting adalah mengetahui waktu paling baik untuk terjadinya pembuahan bagi seorang wanita. Waktu terbaik adalah ketika masa subur atau waktu ovulasi.

Anda boleh mengetahui waktu subur ini melalui kelendar kedatangan haid anda. Atau boleh ke klinik wanita untuk meminta saranan mengenai perkiraan waktu subur anda.

Yang Perlu diberi perhatian adalah telur yang matang hanya hidup 24 jam sementara sperma hidup 48-72 jam dalam tubuh wanita. Oleh itu melakukan hubungan seksual sebelum waktu ovulasi atau pembuahan lebih baik bagi meningkatkan kehamilan daripada sehari atau dua hari selepas waktu pembuahan.

Kedudukan hubungan seksual
Kedudukan atau posisi seks yang dianjurkan untuk meningkatkan kemungkinan terjadinya kehamilan adalah lelaki di atas dan wanita di bawah.

Frekunsi Hubungan Seksual
Frekunsi atau beberapa kerap mahu melakukan hubungan seksual bergantung kepada pasangan itu sendiri. Tiada ada angka khusus yang boleh memastikan beberapa kali seseorang itu harus berhubungan seks bagi mendapatkan kehamilan. Ada wanita yang hamil hanya dengan sekali hubungan sahaja dan ada juga yang memerlukan masa lebih lama baru berjaya hamil. Yang terpenting berapa kerap anda melakukan hubungan seksual pada waktu yang tepat?

Nikmati proses hubungan seksual anda
Kajian menunjukkan bahawa ketika seorang wanita mencapai orgasme (kemuncak), vagina akan membentuk suasana alkaline. Keadaan ini amat di sukai sperma daripada keadaan normal vagina yang berbentuk asam (asid). Jika anda mencapai orgasme pada masa yang bersamaan atau sesaat selepas pasangan anda ejakulasi, maka kesempatan sperma untuk selamat sampai di servik lebih meningkat.

Jangan Banyak Bergerak?
Tiada bukti jelas yang menunjukkan bahawa setelah berhubungan seks, wanita yang ingin hamil, tidak boleh bergerak yakni harus tetap di tempat tidur dengan kaki atau punggung dalam kedudukan lebih tinggi. Ini kerana sebenarnya sperma sudah pun berada di dalam servik sebaik sahaja lelaki ejakulasi.

Tidak ada pakar yang tetap menganjurkan agar memberi ruang waktu sebentar untuk sperma berenang ke servik dan menyangga punggung dengan sebiji bantal sepanjang tempoh perhubungan seks.

Yang terpenting juga sewaktu anda membersihkan vagina selepas perhubungan seks, elakkan daripada menggunakan cairan pembersih vagina, kerana cairan pembersih vagina bersifat toksid kepada sperma.

Informasi pada suami
Para suami sebaik-baiknya mengelakkan daripada memakai seluar yang terlalu ketat atau mandi air panas. Perkara ini akan menurunkan kemungkinan kehamilan disebabkan proses penekanan atau panas di daerah testis (pembentuk sperma).

Jaga Kesihatan Anda
Menjaga kesihatan adalah perkara yang penting. Pastikan tubuh anda cukup khasiat dan zat. Ingat bahawa wanita yang sihat akan mudah hamil daripada wanita yang mempunyai berat badan yang berlebihan atau berkurangan.

Tips-tips yang diberikan ini boleh membantu anda untuk meningkatkan kemungkinan untuk hamil. Ingatlah kebanyakan sperma ketika masuk ke saluran dan telur yang matang serta sedia untuk dibuahi. Hanya 30% sahaja yang mempunyai hasil ujian kehamilan positif. Selebihnya 70% lagi walaupun melakukan semua saranan yang diberikan dengan betul, tapi masih belum tentu akan berjaya. Ada pasangan perlu menunggu lebih lama dan mencuba berkali-kali. Sekiranya anda sudah melakukan segalanya selama satu tahun tetapi masih belum hamil, sebaik-baiknya dapatkan nasihat dari pakar dengan segera.

thank to : drewberry
Share on Google Plus

About Unknown

berasal dari sg. petani kedah dan merupalan pereka laman web dan blogger sepenuh masa.
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment