Tutorial Memasang Social Bookmarking


Entry malam ni aku just nak kongsikan sedikit tutorial dengan korang yang masih belum memasang social bookmarking.Apa itu social bookmarking? (korang boleh usya2 dekat setiap post aku.nampak kan?

Masih tak paham apa itu social bookmarking?ok meh aku explain sedikit.Social bookmarking ni adalah satu widget @ function yang dibangunkan untuk memudahkan visitor bookmark atau share setiap artikel di blog kita kepada rakan2 mereka di Myspace,Friendster,Facebook,Twitter,technorati, delicious, stumble upon dan banyak lagi.

Melalui widget seperti ini,ia dapat membuka peluang agar blog kita boleh dilihat oleh jutaan orang dan pembaca berpotensi berkunjung kembali kerana mereka sudah membookmark artikel kita di account mereka.


Ok,salah satu tool untuk membantu membookmark/share atikel di social bookmarking adalah addthis.com

Berikut adalah tutorial untuk memasang widget di blog korang.Tool ini terbuka kepada yang menggunakan blogger,wordpress,joomla dan lain2 lagi.Aku andaikan korang menggunakan Blogger ok.

1)Layari website www.Addthis.com

2. Pilih type site kowang (blogger, wordpress, dll)

3. Pilih button share&bookmark mengikut selera korang

4. selanjutnya,korang akan diberikan pilihan adakah korang ingin analisa dari bookmark visitor korang (harus register) atau tidak

5. Get Your Button. Selesai, sekarang korang sudah dapat code addthis button untuk blog korang.

Good luck!Kalau korang ada masalah,boleh tinggalkan komen..

Share on Google Plus

About Unknown

berasal dari sg. petani kedah dan merupalan pereka laman web dan blogger sepenuh masa.
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment