Chembot Robot Terbaru Ciptaan Amerika


Pasukan Militan Amerika Syarikat tengah baru baru ini telah membangunkan sebuah robot fleksibel yang boleh berubah-ubah bentuk dalam sekejap. Bentuknya tidak seperti robot pada umumnya, bahkan hanya seperti getah.

Robot tersebut mempunyai kemampuan istimewa dalam misi militer.Robot yang diberi nama ChemBot dibuat oleh perusahaan iRobot dengan kontrak dari Defense Advanced Research Projects Agency dan Army Research Office.

Rancangan awal ChemBot baru-baru ini dipamerkan dan cukup mengundang banyak tanggapkan positif semua. Robot yang berukuran telapak tangan ini bakal jadi robot mobile yang boleh 'merayap' ke mana-mana saja dengan memperkecil tubuhnya.Misalnya melalui lubang kecil ketika misi menyelamat.


Chembot mempunyai material khusus sehingga dalam proses yang disebut 'jamming', robot boleh berubah jadi semi cairan dan benda padat dalam hanya beberapa ketika sahaja.

Ketika ingin memasuki lubang kecil, ChemBot boleh memperkecilkan badannya untuk 'merayap' dengan mudah, seakan-akan jadi lumer. Dan sesudah itu, ChmeBot dapat kembali ke ukuran biasa.

ChemBot dibuat dengan bahan silikon. Teknologi di dalamnya memungkinkan robot ini memperkecil dan memperbesar tubuhnya, mengubah ukuran dan bentuk secara optimis!

Share on Google Plus

About Unknown

berasal dari sg. petani kedah dan merupalan pereka laman web dan blogger sepenuh masa.
    Blogger Comment

2 comments: