Apa Itu Google Analytics?


Korang familiar dengan benda alah ni? pernah tahu akan maksud dan function google analytics?okeh..Google Analytics ini adalah satu perkhidmatan percuma yang ditawarkan oleh Google yang menghasilkan statistik dengan lebih terperinci pelawat-pelawat yang masuk ke website atau blog korang.

Dalam syarat-syarat asas maklumat ini,Melalui Google Analytics korang dapat melihat setiap pelawat yang melawat laman web korang dan yang lebih penting sekali, kita dapat melihat apa pelawat buat didalam laman web korang.Dalam erti kata lain,korang dapat tau dari negara mana pelawat korang tu datang,berapa kali blog korang di view,berapa ramai unique visitor korang dalam masa sehari,pukul berapa pelawat tu view blog korang,Browser apa yang pelawat korang gunakan,Dengan cara apa pelawat korang tu datang(sama ada melalui search engine ke atau dari link2 blog orang lain ),dan banyak lagi la!


Selain itu juga,dengan Google Analytics juga korang boleh jana pendapatan sama juga seperti google adsense!haa..itu yang menarik bukan?tapi macam mana nak buat duit dengan Google Analytics ni? Itu aku tak pasti lagi sebab masih dalam mengulangkaji pelajaran bak kata budak2 sekolah..haha..kalau aku dah dapat tau cara2 nya aku akan kongsikan didalam blog ni.Tapi kalau korang2 yang tau tu,kongsi2 la dekat ruangan komen ni ya?

Itu saja kot serba ringkas yang aku nak infokan pasal Google Analytics ni.Aku pun dah tatau nak tulis apa lagi sebab semua yang aku baca dalam BI!Pening pala gak nak translate ni..So,kalau korang berminat nak daftar dengan Google Analytics,boleh masuk ke http://www.google.com/analytics

Share on Google Plus

About Unknown

berasal dari sg. petani kedah dan merupalan pereka laman web dan blogger sepenuh masa.
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment