Ciri Ciri Terjadinya Gempa Bumi


Sejak akhir2 ni,banyak betul kita dengar berita pasal gempa bumi kan.Dan yang terbaru bulan lepas di Indonesia.Indonesia lah negara yang paling kerap kena bencana.Boleh dikatakan hampir setiap tahun.Mungkin dekat sana banyak kemungkaran kot yang kena bala macam ni.huhuhu..

Aku baru dapat info dari email tentang ciri2 yang terjadinya gempa bumi.Aku kurang pasti sama ada ciri2 nih tepat atau tidak.Tapi yang penting kita sama2 "sediakan payung sebelum hujan" bak kata orang2 tua dulu2 :)

Antara ciri2 terjadinya gempa bumi :

1)Kalau di langit kelihatan ada awan yang bentuknya seperti angin tornado atau seperti pohon atau seperti batang, bentuknya berdiri, itu adalah awan gempa yang biasanya muncul sebelum terjadinya gempa.

Mengikut info dekat email ni,Awan yang bentuknya pelik itu terjadi kerana adanya gelombang elektromagnetis berkekuatan kuat dari dasar bumi, sehingga gelombang elektromagnetis tersebut 'menghisap' daya listrik dari awan.Gelombang elektromagnetis berkekuatan besar itu sendiri terjadi akibat adanya patahan atau pergeseran di bumi. Tetapi perlu diingatkan,tak semestinya kalau ada awan seperti itu akan terjadinya gempa bumi.

2)Sekiranya kita ada menternak haiwan peliharaan,cuba kita lihat gelagatnya.Kalau haiwan2 tuh ada tanda2 pelik seperti gelisah atau tiba2 menghilangkan diri,berkemungkinan akan terjadinya gempa kerana haiwan dapat merasakan gelombang elektromagnetis.

3)Ini pula ciri2 sekiranya terjadi tsunami di laut.Beberapa tanda akan terjadi gelombang tsunami adalah laut tiba-tiba menyurut dan burung-burung laut terbang dengan kecepatan tinggi ke arah daratan.

Sekiranya terjadinya tsunami,cepat2 lari dan selamatkan diri dikawasan yang lebih tinggi (bukit).tetapi jika tidak sempat lari ketika tsunami sudah berada didepan mata,jangan berlindung di balik bangunan yang diperbuat dari tembok atau batu batan kerana mudah hancur dan ambil langkah berlindung dibalik rimbunan pohon, tanaman atau semak-semak kerana kekuatan gelombang jadi terpecah dan tidak memusat.

Itu saja kot ciri2 gempa bumi yang aku boleh bagitau dekat sini.Kalau korang ada lagi ciri2 lain atau ada artikel menarik lagi mengenai gempa bumi ni,boleh la share2 k..yang mana baik kita ambik.yang tak baik jangan dok ambik.Selamat beramah!!!

Share on Google Plus

About Unknown

berasal dari sg. petani kedah dan merupalan pereka laman web dan blogger sepenuh masa.
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment